28‏/09‏/2008

بسم الله نبدأ

ده أول بوست ...

- هـ يكون فيه إن شاء الله كل حاجه خاصة بـ البلوج ده -

البلوج ده إن شاء الله هـ يكون لكل الحاسوباتيين ...

و إن شاء الله هـ نتفق على ميل يكون مخصوص بالبلوج ده ...

- موجود فـ آخر البوست -

لو عايزين ننشر أي حاجه لينا .. من إبداعنا يعني ...

1. نبعتها ع الميل ...

2. نكتب النيك نيم أو اسمنا ...

3. العنوان اللي البوست هـ ينزل بيه ...

4. نقول احنا من أنهي جامعة .. الفرقة الكام ...

5. ياريت لو قدرنا نبعت ملف تكست بالموضوع إحتياطي ...

- عشان التنسيقات أحياناً بـ تعصلج -

ممكن مع مرور الوقت .. و لو البلوج حقق نجاح إلى حد ما ...

مش هـ اكون لوحدي المسئوله عنـّه ...

ممكن أكتر من حد منكم يكون مسئول عنـّه كمان ...

الفكره إن شاء الله لو اتحققت .. ممكن تكبر و تبقى حلوه قوي ...

عايزين تفاعل و نشاط ... و كمان عايزين شجاعة ... !!

الموضوع ده أحياناً بـ يبقى محتاج شجاعة ...

لو كل واحد فينا حط فـ دماغه إن جوّاه مبدع ...

وحاول فعلاً يطلع إبداعه ده بالطريقه الصح ...

أكيد إبداعه هـ يطلع ...

بس الأهم من ده كله المحاوله بجد .. و الثقه إن فيه مبدع جوّاك ...

يمكن الفكره الأساسية للبلوج إن يكون فيه مكان يجمع الحاسوباتيين ...

- على قد مـ نقدر يعني -

يمكن كمان لنشر مواهب أكيد مستخبيّه جوّه الشباب ...

- اللي للأسف أغلب الناس فاكرينهم هايفين و مـ لهومش لازمه -

يمكن اللي بيخاف ينشر حاجه أو متردد أو مش لاقي مكان يساعده ع النشر ...

ممكن بداية التشجيع من هنا ...

لانه ممكن ينشر أي حاجه ليه تحت أي نيك نيم مـ يعرفوش غيره هو ...

و ممكن كمان يستفيد بالنقد البنـّاء لو وجد يعني ... !!

- اللي يقدر ينتقد أي عمل بإسلوب مهذب أكيد هـ يفيدنا كلنا -

أي نوع مـ الإبداع مقبول طالما مش خارج ولا مُضِّر ...

الكتابة بأنواعها (عامي,فصحى,قصصي,ساخر) , خواطر , جرافيكس , ... إلخ

ممكن كمان مناقشات , رأيك فـ حاجه أو ظاهرة منتشرة ...

يعني مش هـ نحدد حاجات معيّنه ...

حاجه كمان ...

مش لازم العمل يكون لأول مره بـ يتنشر ...

يعني أنا مثلاً عندي بوست معيّن بحبه قوي .. و منزلاه فـ البلوج بتاعي ...

ممكن أجيبه هنا كمان ... ايه المانع ... ؟؟!!

بس مش معنى كده إن أجيب كل البلوج هنا ... !!

المهم نلتزم بالأساسيات ...

و أعتقد إحنا مش صغيرين عشان نوضح الأساسيات دي ...

و من ضمن الأساسيات المهمه ...

إن المواضيع اللي هـ تتبعت تكون بـ إسلوبكم ...

لو الفكرة عجبتكم ... تقدروا تنشروا البلوج ده لأي حد من أصحابكم ...

و تقدروا تبعتوا مدوناتكم ع الميل برضو ...

عشان نضيفها لـ قايمة المدونات الحاسوباتيه ...

و نجمع أكبر عدد ممكن مـ الحاسوباتيين ...

فيه تصويت كمان لو تقدروا تشاركوا فيه ...


الميل اللي ممكن تبعتوا عليه أعمالكم .. أو حتى محاولتكم ...

fci_blog@yahoo.com

شكراً ... لحسن إستماعكم و إستحمالكم ... !!

*.-.-. fOsDo2a .-.-.*

هناك 27 تعليقًا:

Dr . Rosa يقول...

MABROOOOOOOOOK YA BENT

fOsDö2ä يقول...

Dr . Rosa ...
الله يبارك فيكِ يا جميل ...
عقبالك كده ... !! D:
يا ريت تزورينا دايماً لو سمحتي ...
مش عشان دكتورة بقى هـ تطنشينا ... !!

منوره ... (f)

Unknown يقول...

انا حاسوباتيه انا كمان

fOsDö2ä يقول...

عاقلة على ارض الجنون ...
منوره منوره منوره ... (f)
سعيدة جداً إني لقيت حاسوباتيه ...
إن شاء الله منتظره بوست جديد بقى ...
هـ تلاقيني بإذن الله قريب عندك فـ المدونة ...
سؤال رخم بس ... !!
أنهي المدونة الرئيسية بتاعتك اللي أحطها فـ قايمة الحاسوباتيين ... ؟؟
و لا أحط كله و لا ايه بالظبط ... ؟؟

سعيدة جداً بوجودك ... (f)

قلم رصاص يقول...

السلام عليكم

ازيك يافسدقة

لعلك بخير يارب

بجد ألف ألف مبروك على البلوج الجديدة
فكرتها عجبتني جدا.. واتمنى لك الاستمراريه

صحيح انا لست بحاسوباتي ، ولو ان لي كل الشرف طبعا طبعا ، فهل يحق لي المشاركة معكم

انا الحمدلله ممكن أساعدكم على اد معرفتي البسيطة يعني .. مش بالضرورة اطرح موضوعات متخصصه جدا جدا في المجال الحاسوباتي

فهذا لأهل الخبره منكم واهل العلم المتخصصين جدا .. فلا يفتي أحد ومالك في المدينة

اتمنى لك وللجميع كل توفيق

تقبلي مروري

fOsDö2ä يقول...

قلم رصاص ...
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
أنا الحمد لله .. يارب حضرتك تكون كمان بخير ..
الله يبارك فيك .. دعواتك بقى عشان الأمل بـ يتلاشى .. !! :(
كلامك عن امكانية المشاركه بصراحه احرجني و مش عارفه أرد عليه ..
ممكن حضرتك تصوّت طيب فـ التصويت على أساس انك مش حاسباتي ..
لإن لو التصويت كان كتير إلى حد ما ..
أنا على اتم استعداد إني اعملها لكله عادي ...
سعيده جداً بوجودك .. و آسفه لتأخيري فـ الرد ...

قلم رصاص يقول...

ههههههههههه

لالالالا ولايهمك يافسدقه عادي جدا مفيش حاجة

عموما انا غيرت تصويتي لغير حاسوباتي

وانا اتمنى ان البلوج تتم على خير ان شاء الله

بس انا باقترح تقللي مدة التصويت .. دا انتي عاملاه سنة.. وده كتير من وجهة نظري

وعندي اقتراح تاني لايتعارض مع وجود البلوج ده او عدم وجوده

ايه رأيك تنضمي لفريق عمل مدونتي الاخرى اللي بتتناول موضوعات التكنولوجيا والحاسبات

منها هيبقى معايا عنصر متخصص زيك
ومنها ممكن نكبرها وتبقى بلوج متخصصه في الحاسبات والتكنولوجيا بشكل عام وممكن يبقى لها شأن في يوم ما يعني

ده اللينك بتاعها

عالم مفتوح

http://3almmafto7.blogspot.com/

فكري مش هتخسري حاجة

وان شاء الله خير يعني

تقبلي مروري

mo5tar يقول...

فكرة كويسة ان شاء الله اشارك معاكووو

^__^

fOsDö2ä يقول...

قلم رصاص ...
التصويت طبعاً مدته كبيره ..
بس أنا كنت عاملاه على أساس انه يفضل لأي حد يدخل ...
مـ كنتش بفكر انه يبقى مشترك ...
بس بإذن الله ممكن يبقى مشترك ...
- لو مـ لقاش إقبال زي مـ هو واضح يعني -
هـ اغير التصويت بإذن الله ...

بخصوص مدونتك عالم مفتوح ...
كنت أحب أشارك فيها ..
بس للأسف الدراسه بدأت و فترة تواجدي إحتمال كبير تقل ...
بعتذر جداً لحضرتك ...
و بإذن الله لو جات أي فرصة هـ أحاول أشارك ...
سعيدة جداً بوجودك المميز ... (f)
و بعتذر مره تانيه ...

fOsDö2ä يقول...

mo5tar ...
يا مسهل يارب ...
حاسوباتي هناااا ... ؟؟!!
مستنيه أهو ...
منور البلوج يا فندم ... (f)
و منتظره بإذن الله البوست ... D:

Ahmed Ghanem يقول...

فكره عظيمه جدا

ويا ريت نبدأ في هذه الفكره سريعا ...

fOsDö2ä يقول...

Ahmed Ghanem ...
واضح إنها فكرة عظيمة ... :(
بدليل النجاح الباهر اللي حققته ... !! :(
أي فكرة من غير تنفيذ مالهاش أي لازمة ...
و محدش راضي يساعد ...
أعمل ايه بقى أنا دلوقتي ... ؟؟!!

منور يا أحمد ... (f)

دريم كبير يقول...

السلام عليكم

فكره ظريفه وان شاء الله معاكم

FCI's Students يقول...

دريم كبير ...
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
يارب تكون فكره ظريفه ... :)
و يارب تكون معانا ... :)

منور البلوج ... (f)
مستنيينك ...

e_emy يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فكره حلوة اوى
وان شاء الله تتنفذ متقلقيش كل حاجه ف اولها صعبة

بس باذن الله تنجح (:

تحياتى ليكى ولكل الحاسوباتيه

اه ابقى قوليلى انتى ف جامعه ايه D:
فضول بقه *-:

سلام ياجميل

e_emy يقول...

نسيت اقولك ان استيل البلوج تحفة

ربنا يووفقك

fOsDö2ä يقول...

e_emy ...
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
ازيك يا إيمي ... ؟؟
معلش جيبتك من هناك لـ حد هنا ... D:
أنا عارفه إنه مشوااااار ... D:

أهو الواحد مستني لما نشوف أخرتها ... :(
سيادتي حاسبات الفيوم ...
دعواتك بقى ... :(

الحمد لله إن الاستايل عجبك ...
يارب يكون فيه حاجه قريبه تعجبك كمان ...
منورة يا قمر ... (f)
سعيدة بوجودك ...

دعـاء عـلى يقول...

ايه يا اخوانا هى المدونه بارت و لا ايه ؟؟
معلش يا فسدوقه يا حبيبتى بكره يجيلها نصيبها (:
بصى أنا فيه موضوع بفكر أتكلم فيه
أنا باخد كورس جافا زياده على المواد و الصراحه فادنى جدا بس كل بتوع تانيه و تالته بيقولوا لأ مش مهم مع ان انا اعرف ناس فى تانيه ميعرفوش حاجه فى الجافا فأنا حابه أتكلم عنه و أقول يا جماعه اللى فى اولى او حتى تانيه و عنده كورسات جافا فى الكليه يروح ياخدها فورا
و أنا ممكن أكتب فى الموضوع ده بس لما أخلص الكورس عشان أعرف ألم فوايده كويس
هبقى أجى أصفر لما أخلص (:
سلاموا عليكوا بقه (:

FCI's Students يقول...

دعاء على ...
ههههههههههههههههه
شوفتي بقى يا دعاء ...
المدونة بارت فـ عش شوبابها ... D:
يا فندم حضرتك تعالي بس ...
أنا فـ تانيه و معرفش حاجه عن الجافا ... D:
عادي جداُ ... D:
مستنياكي يا قمر وقت مـ تحبي ...
معلش إتأخرت عليكي ... :(

منوره يا جميل ... (f)

دعـاء عـلى يقول...

معلش بقه انا كمان اتأخرت بس انتوا عارفين بقه امتحانات الميد التيرم و وراها العيد و كده

أنا خلاص خلصت الكورس و ان شاء الله أبدأ أرتب البوست اللى عايزه أكتبه

بس انتى فى تانيه و لسه متعرفيش جافا !!! معقووووول !!!!

دعـاء عـلى يقول...

نسيت أقول كل سنه و انتوا طيبيبن (:
و كل الحاسوبيين طيبين كمان (:

fOsDö2ä يقول...

دعاء على ...
حمد الله ع السلامه يا قمر ...
و مبرووووك عليكي الكورس و علينا قريب إن شاء الله ... D:
مستنيييينك بقى بأول بوست بدل النوم ده ... !!

منوره يا جميل ... :)
و بإذن الله هـ اتعلم على ايدك ... D:
هو أنا أطول ... ؟؟!! D:

fOsDö2ä يقول...

كووووول سنة و انتِ طيبة يا قمر ...
و كل الحاسوباتيييييين ...

Unknown يقول...

ربنا يسهل ونشوف مواضيع انا مش شايف غير مدونات بس هو ده ممكن نبتديه يجمع مدونات كل الحاسوباتيه اللي ف الفيوم بعدين نتتشر ونتوغل وربنا يستر من الحاسوباتيه وجنانهم والكلام اللي هيكتبوه اصلهم ناس مجنونه انا مش فيهم طبعا بس حاسوباتي برده واتجنن خلاص
وده مدونه عملتها كده على ويارب تعجبكم
http://kolozayba3do.blogspot.com/

zikooooo يقول...

الفكره طبعا رائعه واتمني من كل قلبي انها تنجح وبشكر صاحب الفكره دي طبعااااا
وكتر الف خيره

http://ilovingcima.blogspot.com/

FCI's Students يقول...

No One ...
ربنا يسهل و يكون في مواضيع جديدة ...
في أمل إن شاء الله ...
لإن أخيراً في موضوع نزل الحمد لله ... :)

حضرتك منور ... (f)
و لينك المدونة للأسف مش شغال ... :(

FCI's Students يقول...

zikooooo ...
ربنا يكرمك يا فندم ...
الفكره من غير مشاركة فعلاً مـ لهاش أي لازمه ... !!
عشان كده مشاركتم هي اللي هـ تخللي للفكره وجود ...
ياريت تشارك معانا بقى ... :)
منور يا فندم ... (f)

تم إضافة المدنوة بنجاح ... :)